דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפרעות אכילה: אנורקסיה נרבוזה ו בולימיה נרבוזה - מאפיינים ודרכים לטיפול 

מאת    [ 20/05/2008 ]

מילים במאמר: 1128   [ נצפה 10427 פעמים ]

אנורקסיה נרבוזה
אנורקסיה נרבוזה הינה הפרעה המתבטאת בסירוב לשמור על משקל תקין וירידה מתחת ל 85% מהנדרש לגובה ולגיל. סממנים נוספים של ההפרעה: הפסקת מחזור, פחד קיצוני מהשמנה למרות מצב של תת משקל, הערכה עצמית לקויה הנובעת מעיוות בתפיסת הגוף והכחשה של המצב הירוד. מלבד צמצום האכילה, הלוקות בהפרעה נוטות להשתמש בפעולות טיהור כהקאות, שימוש במשלשלים ופעילות גופנית מאומצת כדרך לרדת במשקל . ברוב המקרים הנערות יסתירו את התנהגותן עד למצב בו משקלן יסגיר את מצבן.
ב-90% מהמקרים מדובר בנשים, לרוב סביבות גיל ההתבגרות. (גילאי 10-30 ברוב המקרים, בתוך סקאלה זו המקרים נפוצים בעיקר בגילאי 14-17) 0.5%-1% מכלל הנערות המתבגרות.

האנורקסיה גורמת לנזקים רבים שהקיצוני מביניהם הוא מוות. נזקים נוספים הכוללים פגיעה ברבות ממערכות-הגוף כמו הלב, השלד, מערכת העיכול, המערכת ההורמונאלית, ירידה בתפקוד הקוגניטיבי כגון פגיעה ביכולת הריכוז ובמצב-הרוח. העסוק הקיצוני באוכל ובמשקל מלווה בצמצום העניין בתחומי-החיים האחרים ובמיוחד בתחום החברתי.

מאפיינים
הרעבה עצמית, אכילה של פעם-פעמיים יום, אכילת מזון דל קלוריות, ללא גיוון במזונות (בעיקר ירקות ירוקים) , ידע נרחב בתזונה ובעיקר בערכי הקלוריות,התעסקות מוזרה באוכל-ערבוב, סידור בצלחת, מעיכה, חיתוך, לעיסה.
אכילה בסתר, בישול ארוחות למשפחה (כמובן מבלי לאכול מהן..).
מבחינת לבוש- מסתיר, מחמם (יש גם בנות שילבשו דווקא בגדים צמודים להבליט את רזונן). התבוננות אובססיבית בהשתקפות במראה.
פעילות גופנית מופרזת, שימוש במטהרים (משלשלים,חוקנים,תרופות משתנות, הקאות).
מצב רוח אופורי שיתחלף לירוד או רגזני, נסיגה חברתית והתבודדות-גם במשפחה וגם מהחברים.
חשיבה תמידית על מזון, חוסר מעש ברוב שעות היום..
אצל ילדים צעירים- תלונות על כאבי בטן, קשיים בלעיסה ובליעה.

דרכים לטיפול
הטפול באנורקסיה חייב להיות רב מערכתי, טיפול בהיבט התזונתי בלבד של ההפרעה אינו מספיק כמו גם טיפול בהיבט הנפשי בלבד. במקרים קיצוניים, כאשר המצב הגופני ירוד, הטפול מתחיל באשפוז בבית-חולים באחת ממחלקות המתמחות בטפול בהפרעות-אכילה. עצם האשפוז הוא סוגיה בעייתית מאחר והבנות בדרך כלל אינן מעוניינות באשפוז ועל ההורים/אפוטרופוסים לכפותו עליהן).
עבור נערות אלו אשפוז או קבלת עזרה משמעותו ניסיון להרוס ולמנוע מהן לשמור על משקל גופן הנמוך (שבמצבן הנפשי הוא הדבר היחיד שבשליטתן ונותן להן כוח ).
במצבים של תת-משקל משמעותי הטפול מתחיל בדגש על עלייה מבוקרת במשקל שמטרתה מניעת הסכנה הגופנית וכדי ליצור מצב שבו המטופלת תצא ממעגל הקסמים שבו תת-המשקל מכתיב דפוס התנהגות של המשך הרעבה. (מלחיץ מדי למטופלות אלו לקבל תוספת קלורית רבה ולכן התוספת היא הדרגתית גם כדי שההתקבלות ע"י החולה תהיה טובה יותר וגם כדי שהמערכות הגוף לא יקרסו לאחר שהורגלו לכמעט צום). במקרים בהם אין צורך באשפוז יש צורך במעקב רפואי ודיאטני ובמקביל בטפול פסיכולוגי.
כאשר חולת אנורקסיה מטופלת על כל המשפחה להצטרף לטיפול על מנת שההחלמה תהיה כמה שיותר שלמה.


בולימיה נרבוזה
הפרעה זו מתבטאת בהתקפים חוזרים של זלילה בכמויות גדולות מאוד בזמן קצר, המלווים בהתנהגות "מטהרת" כגון הקאות, שימוש במשלשלים, משתנים, חוקנים ועוד או בתקופות של הרעבה או פעילות-גופנית כפייתית. כל זאת כאשר התופעה מתקיימת לפחות פעמיים בשבוע במשך כ3 חודשים. (הגדרות רפואיות של ההפרעה).גם הבולימיה כמו האנורקסיה נובעת מתחושתה של הנערה כי היא איננה מרוצה ממשקלה וכי ירידה דרסטית במשקל היא הפתרון לכך. אחד המאפיינים הבולטים של הבולימיה הוא שפעולות ההיטהרות ובכלל נעשות בסתר ומתוך מטרה למנוע ממישהו לדעת על התרחשותן.
הפרעה זו נפוצה פי 5-10 מאנורקסיה, שכיחות סביב גילאי 16-20.
בדרך כלל נוצר מעגל שבו הבחורה מתחילה בדיאטה קיצונית עד אשר היא נשברת מההרעבה שכפתה על עצמה, וכתוצאה ממנה מופיע התקף זלילה. התקף הזלילה מעלה את רמת החרדה של הבחורה לרמה קיצונית, ואז ההקאה מאפשרת להוריד את רמת החרדה ולחוש כי אפשר "לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה" - גם לזלול הרבה וגם לא לשלם את המחיר בעליה במשקל. ברוב המקרים הזלילות מורכבות ממאכלים שנחשבים כאסורים בהיותם עשירים בקלוריות.(נפוצה אכילה מהמקפיא, אכילת לילה, אכילה של מזונות שאינם ראויים לאכילה כמו שהם כגון- חבילת חמאה עם פיתות קפואות ועוד..) אחרי ההקאה מופיעה בדרך כלל הרגשת גועל המלווה בהחלטה להתחיל מיד בדיאטה וכל התהליך חוזר על עצמו.

במקרים רבים משמש המעגל של זלילה והקאה כדרך לווסת מצבי-רוח. גם הבולימיה גורמת לסיבוכים גופניים רבים כמו בעיות במערכת העיכול,פגיעה בפוריות,פגיעה בלוע,גרון ושיניים ועוד.

הטפול בבולימיה דורש מהבחורה לוותר בהדרגה על אמצעי-השליטה החשוב ביותר שלה ?ההקאות. יש צורך בטיפול התנהגותי-קוגניטיבי לעיתים יש צורך לשלב טפול תרופתי. הגישה ההתנהגותית קוגניטיבית משלבת רשום מפורט ביומן אכילה, הקאות והרגשות לגבי המתרחש, חזרה למתכונת של אכילה סדירה ושינוי הדרגתי של דרכי החשיבה.

כהורים חשוב מאוד בראש שלא נדבר יותר מדי על נושא השמנה, רזון וכו' בבית כדי לא ל"הכניס לילדות רעיונות לראש..".
יש לבקר צפיה של טלויזיה או לצפות בצורה מושכלת עם הילדות (הכוונה לילדים וילדות צעירים) ללמד את הילדים שלא כל מה שרואים בטלויזיה משקף את המציאות אלא יותר משקף אינטרסים כלכליים וכו'.. להסביר לילד שאין צורך להיות מלך יופי כדי להצליח . (כמובן לא להשתמש במילים אלו אלא בצורה עקיפה מבלי לדבר שוב יותר מדי על משקל וכו'..9.
להיות עם היד על הדופק כאשר הילדה מתחילה לרצות להיות דוגמנית, לעשות דיאטות ולחשוב מה היא אוכלת.
לשבת יחד, לקרוא חומר (איכותי!! לא כל מידע באינטרנט עונה על צורך זה) אודות תזונה נבונה. להחליט שאולים בריא בבית. כמובן שלהמשיך לאכול מזון מגוון וגם ממתקים ועוגות מדי פעם.


קלפי ה FEED YOUR MIND יכולים לתת מענה להורים החושדים כי יש לילדם איזו סוגיה לא פתורה סביב אוכל ואכילה או התנהגות אכילה מאחר והם מאפשרים יצירת דיאלוג בעזרת האיורים או הקלפים המילוליים.
בעזרת עבודה משותפת עם הקלפים המאוירים והמילוליים ניתן לאפיין את הערכים, המצבים והאתגרים שהילד חש בהקשר של אכילה. חשוב לציין כי הקלפים אינם מיועדים לילדים קטנים אך ניתן להראות את האיורים לילדים צעירים יותר בהכוונת מבוגר בלבד ולנהל דו שיח על האיורים מבלי להיכנס למקרים ומצבים פתולוגים.
לדוגמא- ניתן להראות לילדה צעירה את התמונה של הילדה שמחקה את הדוגמנית בטלוויזיה ולשאול אותה מה דעתה? מה היא רואה בתמונה? האם היא פעם חשבה או רצתה להיות כמו הדוגמנית בתמונה? מדוע? האם היא כרגע כמו הדוגמנית בתמונה? אם לא אז למה לא? אם עולה סוגיית משקל ?יש לדבר בעדינות ובצורה שלא תיצור אצל הילדה התנגדות אך להסביר שלפעמים דוגמנית צריכה להתפשר על הרבה דברים כדי להיות דוגמנית וזה לא כל כך קל או כייף להיות דוגמנית. אומנם נראית נוצצת אבל עובדת קשה מאוד, קמה מוקדם בבוקר, לובשת בגד ים בחורף ולהיפך ועוד.. צריכה להקפיד להיות רזה מדי ופוגעת בבריאותה..
ניתן להחליט עם הילדה מה כדאי לה ומותר לה לעשות- אולי לשחק שהיא דוגמנית ואפילו לקחת אותה לצילומים יפים שתראה שגם אם היא אינה שדופה צלם טוב יכול לעשות לה "בוק" יפה..
ניתן להראות לילדה תמונה של בחורה שמקיאה (לא להראות רק את התמונות הללו אלא להראות הרבה תמונות, את כולן כדי ש"במקרה" נגיע לתמונות שמעניינות אותנו לשמוע מה דעת הילדה) ולשאול אותה מה היא רואה פה?
ילדה צעירה ותמימה תגיד שהיא לא מרגישה טוב ואין צורך לפתח את הנושא.. במידה ומקבלים תשובה יותר מפורטת שאכן מצביעה לנו על בעיה ניתן מעט להמשיך ולדובב. אם מתקבלת תשובה של אני עושה ככה או אני רוצה להקיא כדי.. ניתן להסיק שיש צורך בהמשך בירור וטיפול עם איש מקצוע.
תשובות מחשידות נוספות בקרב בני/בנות נוער- שמנה שמרוצה מעצמה ועוד "שמנים" בקלפים- אנשים מגעילים, מכוערים וכו'...

מאת מיכל מור

דיאטנית קלינית B.Sc RD
מפתחת FEED YOUR MIND - קלפים אימוניים טיפוליים בנושא תזונה
www.feedyourmind.co.il



מיכל מור

דיאטנית קלינית B.Sc RD
מפתחת FEED YOUR MIND - קלפים אימוניים טיפוליים בנושא תזונה
http://www.feedyourmind.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב